My trip to the Niagara Falls and Canada

Ja, just det, jag, Isabel och Sofia bestämde oss för att ta en trip tillsammans, så vi bokade en sån där guidad bussresa. Vi var 51 personer på bussen, varav 80% var kineser. Ja, det är sant. Och hysteriskt roligt! Guiden sa allting både på engelska och kinesiska, vilket såklart var superkul.

Dag 1.
Vi åkte från NYC i torsdags, för en vecka sedan alltså. Efter ett par timmars resa fick vi stanna; bussen var trasig. Så de skickade efter en ny buss från New York. Sedan fortsatte vi mot vår första destination som var "Corning Glass Center" där vi fick se hur man blåser glas. Sedan fortsatte vi mot Niagara Fallen, som förstås var amazing! Vi åkte på båt-tur i "Maid of the Mist". Vi åkte i princip igenom självaste Niagara Fallen! Jag, som hade tagit med mig en Nikon D40, kämpade största delen med att hålla den någorlunda torr och försöka reda ut min trassliga regnjacka som hela tiden trasslade in sig. Det var i alla fall super häftigt! Vi tog oss över gränsen och in i Kanada med bara lite problen i tullen med ett par tjejer. När vi kom till hotellet blev vi väldigt positivt överraskade- jätte fint hotell vilket vi inte hade väntat oss med tanke resans låga pris. :-D På kvällen gick vi ner till Niagara Fallen, som definitivt är mycket finare på den kanadensiska sidan, för att titta. På kvällen när det är mörkt riktar de nämligen stora strålkastare mot fallen så att de lyser i olika färger, jätte fint.

Dag 2.
Vi började dagen med frukost på starbucks. Sedan gick vi till IMAX Theatre för att se en film om Niagara Fallens historia och hur folk sedan lång til tillbaka har försökt "besegra" fallen genom att t.ex. gå på lina över vattnet. Sedan gick vi till Skylon Tower som är ett högt glastorn där man har jättefin utsikt över Niagara Fallen, där åt vi lyx-lunch på resturangen. Sedan åkte vi till Toronto, Kanadas största stad, och vi började med en båtresa bland öarna utanför staden. Vi fick se Yonge Street, världens längsta gata, som tydligen har varit med i Guinness Rekordbok. Sedan åkte vi upp i CN Tower (Canadian National Tower) som är världens näst högsta fristående byggnad på 553 meter, med glasagolv i tornet. Tornet är även ett av "Världens sju nya underverk".
Och utsikten var så klart jätte fin, där uppifrån såg vi hela Toronto och mycket mer. Vi tittade öven på Toronto's City Hall och University of Toronto. Middag hade vi i Chinatown, något som vi inte uppskattade så mycket. Vi åt lite gröna bönor, apelsinklyftor och kräfta, sen fick det va bra. Vi hade väldigt låga förväntningar på hotellet - vi tänkte att eftersom det förra var så fint så måste de andra hotellen vara billiga och sjaskiga. Men, hotellet var ännu finare! Delta Hotel East hette det, ett lyxhotell skulle vi kalla det i Sverige. På kvällen gick vi ner till hotellets bar- ålderskränsen är ju bara 19 i Kanada (!)- och tog oss ett glas vin.

Dag 3.
AC:n i bussen gick sönder. Vi trodde knappt att vi skulle överleva, men vi hade inte mycket val. Vi lämnade i alla fall Toronto på morgonen och åkte mot "Thousand Islands", som egentligen består av närmre 2000 öar. Vi åkte på en guidad båttur runt om öarna och tittade, sedan tillbaka till bussen igen. Vi fortsatte till Ottawa som är Kanadas huvudstad. Där fick vi se "The Parliament Building", och så åt vi lunch och gick vi runt lite i staden. Vi åkte sedan till Montreal, Kanadas näst största stad där det dominerande språket är franska. Först åkte vi upp i "the Olympic Tower" som byggdes 1976 för de olypiska spelen och lutade 30 grader, sedan åkte vi till "St. Joseph's Oratory", världens näst största kyrka, som började byggas 1904 av André Bessette, vars hjärta finns att åskåda inne i kyrkan. Vilket vi gjorde förståss. Efter middagen åkte vi till hotellet, och nu hade vi ju jätte höga förväntningar på detta hotell. Och visst var det lika fint som de andra. Fast utan kylskåp.

Dag 4.
De skulle ha skickat en ny butt från New York till Montreal, men till slut fick de tag på en mekaniker som jobbade med bussen hela lördagnatten, och AC:n fungerade på söndagmorgonen. Jippie! När vi åkte tillbaka till USA var det en tjej som fastnade i tullen- och fick stanna kvar! Men för oss gick det bra. På vägen tillbaka till NYC stannade vi vid Ausable Chasm, där vi vandrade runt bergen längs med floden. Jätte fint. Vi skulle vara tillbaka i NYC halv åtta, men på grund av trafiken var vi inte där förens typ kvart över nio. Så jag missade min buss jag hade bokat hem till DC, och fick springa runt till massa olika ställen innan jag hittade en ny buss som hade plats för mig, den skulle gå kvart i ett på natten. Det var inget annat att göra än att vänta på den bussen. Jag träffade en jätte konstig tjej på buss stationen som verkade tillbringa sina nätter där, hon kände gubbarna som jobbade i cafét och fick gratis mat och dricka. Som hon delade med mig :) När klockan äntligen var kvart i ett så var bussen inte där. Den var sen- och kom kvart i två. Jag var tillbaka i DC vid klockan 6 och tog en taxi hem, var hemma halv sju. Jag skulle börja jobba klockan 7. Men snälla Jennifer lät mig börja klockan 9 istället, tack för det.

Allt som allt,
så hade vi jätte kul. Jag skrattade mer än jag gjort på säkert ett år, och saknar redan tjejerna. Vi träffade förresten en tjej, Silvia, från Italien under dag 2. Hon pluggade en kurs i NYC och reste ensam, så hon hängde med oss, jättetrevlig tjej. Kineserna var roliga att prata med, och de var så gulliga när de poserade för kamerorna XD
____________________________________________________________________________________

Annat som har hänt är att jag igår klippte mig för första gången i USA. Jag blev inte nöjd. Idag, 29 juli, fyller Yvonne 21, så jag och en annan kompis träffade henne och hennes pojkvän Patrick och gick på bio. Det regnade mer än någonsin förut på vägen dit, som tur var hittade jag ett paraply i bilen men vad hjälpte det. Bilarna skvätte ner hela min klänning, det var en sjö på marken, regnet hade sönder papperspåsen så att Yvonnes present ramlade rakt igenom och blev förstörd. :(
Imorgon ska vi ha pyjamas-party- hon har nämligen lägenheten för sig själv den här månaden ;P

Här kommer lite bilder, enjoy and goodnight!

Isabel och Sofia

Tillbaka till USA

Ausable Chasm

Yellowstone...

... var underbart! Jätte vackert landskap med höga berg och många sjöar, gejsrar och ett otroligt djurliv. Jag såg bisonoxar, älgar, kanada- hjortar, vanlig hjort, cayotes, bävrar och en massa andra djur. Ingen björn dock som jag hade hoppats på, men jag var tydligen nära på att se en grizzlybjörn.

De första 2 nätterna sov vi i en lägenhet som vi hyrde av ett spa-hotell. Fast det kändes mer som en villa, helt i timmer, i Teton Village utanför Jackson. Andra dagen åkte vi in till Jackson och åt och tittade i affärer, supermysig western-by där de faktiskt ser ut som cowboys! :D

Sedan sov vi 2 nätter på hotell i Mammoth i norra delen av Yellowstone. Där gick vi på guidad tur bland gejsrarna, åkte häst och vagn med cowboysen ut i skogen och grillade och vandrade i bergen genom en hjord kanada- hjort, som de kallar elk i USA. Det var helt otroligt! Det var jag, Jennifer och hennes föräldrar som var ute och vandrade och på toppen av berget fick vi syn på en elk, gick närmre för att titta, och när vi kom fram såg vi att det var en hel hjord, på 30-40 stycken! Med ungar också. Och stigen gick rakt igenom hjorden, mellan dem, så vi stod mitt bland dem! Det var helt otroligt!

När vi var påväg hem från The cookout i skogen med hästarna var vi tvugna att stanna på vägen för att släppa förbi en hjord bisonoxar som korsade vägen! WOW säger jag bara, var stora och fina de är! Jag var bara ett par meter från dem! Det var ca 50-60 stycken, och när vi fortsatte åka så vi 3 hjordar till som var ännu större, så vi såg totalt runt 300 bisonoxar under semestern! :D Dem är by the way ett av mina nya favoritdjur ;) En av hjordarna sprang, jättesnabt allihopa, och folk samlades för att titta, så vi stannade för att fråga vad som hände, och folket hade tydligen sett en björn på ängen, och väntade på att få se den igen. Men vi såg den tyvärr inte :/

Efter Mammoth åkte vi till Old Faithful som är känt för sin stora gejser, och stannade två nätter på Old Faithful Inn, byggt 1904. Vi tog en guidad tur av hotellet, Ethan och jag gick på picnic bland gejsrarna och tittade på bävrarna i floden, och jag shoppade i souvenirbutiken. Första morgonen där bestämde Susan och jag oss för att gå upp klockan 7 på morgonen och ta bilen och åka runt och fota. Vilket vi gjorde också. Vi åkte till West Thumb och fotade gejsrar, vattenfall, elk-familjer, blommor i alla möjliga färger och blev "pulled over"! De har ju inte vanliga poliser i Yellowstone, utan de har sina egna. Hehe Susan blev ganska nervös, bilen var ju hyrd och vi hade inga försäkringspapper eller någonting. Men polisen var snäll och lät oss åka efter att ha sett hennes körkort. Rätt kul i efterhand ;D

Sista natten sov vi på samma ställe för de första två nätterna. På vägen dit stannade vi vid "Jenny Lake" som ligger i "Grand Teton National Park" för att vandra halvvägs runt sjön och sedan åka båt tillbaka. När vi kom till Teton Village igen delade vi på oss, nana och pop pop åkte och badade i någon varm källa, Jennifer och Ethan stannade hemma och jag följde med Susan och Ben till Jackson och åkte lift upp i bergen för att sedan åka någon slags rutschkana ner, två gånger :P Super skoj ;)
Den kvällen var den enda kvällen vi inte åt ute, vi lagade tacos i lägenheten :) Sedan på kvällen fick jag för mig att jag skulle bestiga ett av bergen som omgav dalen, så jag gjorde det. nästan ända upp kom jag, sedan var det för mörkt så jag fick klättra tillbaka. Kul var det i alla fall :P Och världens utsikt!

I torsdags, efter en vecka, åkte vi hem igen från Jacksons flygplats, som var ungefär lika stor som H&Ms nedre plan i Spiralen, Norrköping. En ganska liten flygplats med andra ord. Både på vägen dit och hem, under de fyra olika flygplanen vi satt på frågade Jennifer personerna runt om kring oss om de kunde flytta på sig och ordnade så att jag fick sitta vid fönstret! Super häftigt att få se Texas och Colorados  öken och klippiga bergen ovanifrån!

Totalt jobbade jag ungefär 10 timmar under hela veckan, inte helt fel ;) Ethan kunde ju inte följa med på alla grejer så Jennifer och jag turades om att stanna hemma med honom. Haha, kände mig som en stadsbo när jag stod bland de andra 50 personerna vid vägkanten och fotade älgarna :S Jag fick i alla fall se väldigt mycket och är så glad över att jag blev bjuden på den här resan. Mitt minneskort i kameran blev fullt undet veckan så jag kunde tyvärr bara ta ca 400 bilder, men ni får se några av dem här i alla fall :-)

Älg

Cayotes

Mammoth

Den sällsynta "Blurbird"

Något typ av murmeldjur, eller?

Antilop

Bisonoxe

Old Faithful Geyser

Chipmunk/ jordekorre

Bäver

Isa Lake

Yellowstone Lake i bakgrunden.

Har för mig att vattnet i gejsarna var runt 70 grader.

Elk-familj

Elk-unge

Alpine Slide

Utsikt över Jackson

Jag kom nästan till toppen av berget....

I fredags gick jag ut med Yvonne och en annan aupair och såg "The Twilight Saga: Eclipse" på bio. I söndags var jag ledig, så jag planerade att gå upp vid 10. Jag gick upp vid 1! Åkte till Arlington National Cemetery som visade sig vara betydligt mycket större än vad jag trodde. Fint var det i alla fall.

Och jag har inte ens hunnit packa upp från Yellowstone än och i morgon måste jag packa igen inför min Kanada/Niagara Falls resa. Jag åker buss till NYC vid midnatt på onsdag, är framme vid 5 och har 3 timmar innan bussen till Kanada går. Hoppas att ni har det bra allihopa och att ni frågar om ni undrar något :) Jag är säker på att jag tar vissa saker för givet när jag skriver som ni inte fattar alls.

Godnatt <3

4th of July

Oj jag vet knappt vad jag har gjort sen jag kom hem från  NYC..
I onsdags åkte min värdmamma till Californien på möte, på torsdagen åkte min värdpappa till Florida på konferens, sen träffades de i Florida. Så jag hade Ethan för mig själv på torsdag natten, jätte mysigt :) Vi åt svenska köttbullar, potatis och svensk lingonsylt, och stannade uppe lite extra sent ;) Tessa sov hos mig <3
På fredag morgonen kom Min värdmammas syster för att hämta Ethan och ha honom tills på söndagen. Så jag var ledig nästan hela fredagen och sedan hela lördagen och söndagen. Jobbade 4 timmar på måndagen. Så tillbaka till fredagen, när Ethan hade åkt så åkte jag till MVA och skrev mitt prov till Marylands körkort. Jag klarade det, så klart. Bara 17 frågor! :O
På eftermiddagen åkte jag till Alexandria, som ligger södes om DC, jätte mysigt och Europeiskt precis vid vattnet. Jag shoppade lite och tittade i hamnen innan jag åkte tillbaka till DC, där jag tilbringade kvällen. Eftersom det var 4th of July, Independence Day, i söndags så har det varit festligheter och fyverkerier i DC sen i torsdags, så det var någon konsert vid The Capitol, och alla byggnade i The National Mall var jätte fint upplysta på natten.

The Capital

Lincoln Memorial

Jefferson Memorial

DC

På lördagen hade jag bestämt med Elin från Sverige och Sarah från Tyskland att vi skulle till Potomac Mills outlet och IKEA som ligger Dale City ungefär en timma sydväst om DC. Så jag åkte vid 9 på morgonen och träffade tjejerna i Arlington där Elin hämtade upp mig i hennes bil. Jag läste kartan och vi körde helt rätt ;)

Det var det största shoppingcentret jag någonsin har varit i och man kunde hitta galet billiga märkeskläder. Shoppade jag lite för mycket? Ja så klart.. :P
IKEA kändes som hemma och jag köpte bland annat Gifflar, som farfar alltid brukar göra :) När jag kom hem vid halv 8 släppte jag ut Tessa och gav henne kvällsmat, sen kom värdpäronen hem från Florida.  Så fick jag för mig att göra något, impulsivt och lite halvgalet, så jag tog cykeln till Friendship Heights, gömde den på någons tomt och tog metron in till DC. Där gick jag runt och tittade lite, på alla ljus, alla människor, alla 4th of July-förberedelser. Kom hem vid 2am ungefär. Och cykeln var kvar på tomten där jag lämnat den. Tur.

På söndagen när jag vaknade sa min värdmamma att hon fått en böter på posten, som hon trodde var min. Upps.
Jag hade visst missat ett rödljus :O Har inget minne av det. Men, men, det är bara att betala, $75. På kvällen hade Jennifers jobb en 4th of July-fest, men gratis mat och lite aktiviteter som vi gick på. Sen träffade jag Elin och Sarah på Starbuck och vi gick tillsammans till the Mall för att titta på fyverkerierna. Och det var någ de finaste fyverkerierna jag någonsin har sett! Och det var tiotusentals människor där. Underbart. Tog en taxi hem.

Igår, måndag, började jag klockan 8, tog med Ethan till stallet, sedan slutade jag jobba klockan 12 på dagen. Då åkte jag till Adams Morgan i DC för att ha lunch med Yvonne. Vi gick på kinarerturang och hon bjöd :) Sen gick vi till en Indisk butik och blev kära i en varsin långklänning som vi köpte. Gick sen hem till henne och såg på film.

Fredag + Lördag + Måndag =
En ny väska, två nya klänningar, en ny kjol, nya träningskläder, ett par nya byxor, nya solglasögon, 2 nya T-shirts och lite andra grejer som jag inte behöver :P
Jag brukar alltid säga att mina favorit grejer att shoppa är skor, väskor och solglasögon. Sedan jag kom hit har jag köpt 4 solglasögon, 4½ väskor och 5 par skor. Men nu tror jag att jag har så jag klarar mig.

~

Idag jobbade jag som vanligt igen och det har varit en underbar dag! Ethan vaknade på fel sida, men ändrade humör ganska fort. Vi lekte hela morgonen, och under hans förmiddagsvila ringde jag till farmor och farfar för att prata lite. Jätte roligt att prata med dem! Sen bakade Ethan och jag en chokladkaka. Jätto god! Han hade blöjeksem från natten så vi tog ett bad och sen fick han en lååååång helkropps massage. Ojojoj vad han älskade det! Han blev så avslappnad och ville kramas och gosa hur länge som helst efteråt, jättemysigt! På eftemiddagen åkte vi till biblioteket. Sedan hade han en lång tupplur på eftermiddagen.

Värdpäronen kom hem och Jonathan fixade indisk middag. Sen åkte han och simmade. Det blev strömmavbrott i hela området, så jag, Jennifer och Ethan hämtade ficklampa och lekte hela kvällen. Vi hade jättemysigt. När Ethan hade gått och lagt sig, satt Jennifer och jag i köket och pratade om allt möjligt. När Jonathan kom hem hade strömmen kommit tillbaka, och vi satt uppe sent och fikade med kakan som Ethan och jag bakade och Gifflarna som jag köpte på IKEA i lördags. En typisk svensk kanelbulle och det var hysteriskt roligt att höra när de försökte säga både kanelbulle och gifflar på svenska :D Hahah hur svårt kan det va?? ;)

Vi hade i alla fall jätte trevligt och pratade om hur Jonathan var ordförande i matteklubben på Highschool, och att Jennifer aldrig skulle ha gått ut med honom då, vi pratade om Yellowstone och skrattade åt min böter. Jag kan inte fatta att vi åker till Yellowstone på torsdag, nyss var det ju flera månader kvar!? Vi har förresten en hel del inbokat när vi är där, bland annat "Scenic River Float in the sunset", "Yellow school bus wildlife tour", "Boat ride Yellowstone lake" och "Horseback riding in the mountains". Ridningen var min idé, som de andra nappade på direkt :D Vi ska bo på 3 olika hotell i olika delar av nationalparken för att få se så mycket som möjligt. I'm so excited! :D:D

Jag har förresten en resa till Kanada och Niagara fallen bokad en vecka efter att jag kommer hem från Yellowstone, den 22 juli! Men det kan jag berätta mer om senare ;)

Om inget väldigt speciellt skulle hända så kommer jag inte skriva förens jag kommer hem från Yellowstone, vilket är nästa torsdag, 15 jui. Kommer nog inte ta datorn med mig. Eller kanske. Vi får se ;)
Nu måste jag packa resväskan och gå och lägga mig, ska ju jobba i morgon :)

Jag hoppas att ni alla får en bra vecka medans jag är på semester, kramar till vänner och familj! <3

Ps, mamma och pappa: jag har mailat och ringt er, var håller ni hus?? Försöker i morgon igen. Ds.